BLUE CHIFFON CAKE

Assalammualaikum buat semua sahabat blogger?moga sihat2 hendaknya hari ni..aminnn..
Hari ni ayu teringin nak buat kek so ayu tak tahu nak buat kek ape ya hari ni??fikir2 dan derhaka sikit dekat blogs sahabat.intai2 dan jeling2 le kek mana yg sedap n tekak ni pun rasa sejuk aje nak makan kek hari ni..heheheh...so tadi jumpa lah 1 resepi chiffon cake..wahhhhhhhh!! yg ni tak penah buat le!!!..hehhe.tapi on aje lah,ayu cuba lh buat kek ni.tak tahu jadi chiffon atau kek batat..hahahaha...
jom lah layan resepi ni dulu untuk menghasilkan kek chiffon ni.....

BLUE CHIFFON CAKE
bahan2 A:
6 biji telor kuning
2/3 cawan minyak masak
2/3 cawan susu cair
1/2 sudu kecil garam
3/4 cawan gula pasir
2 cawan tepung diayak
2 sudu kecil baking powder diayak
sedikit esen vanilla
sedikit pewarna biru

~Satukan kesemua bahan2 A dan pukul sebati sehingga tidak berbintik

bahan2 B:
6 biji putih telor
2/3 cawan gula pasir
1 sudu kecil cream of tartar

~Satu kan bahan2 B dan pukul sehingga gebu berkrim seperti gambar di bawah


Bila dah putih gebu satukan pula kedalam bahan2 A tadi dan kaup balik semua adunan menjadi sebati


ni lah hasilnya bila dah di campur bahan2 A dan B tadi.
masukan kedalam loyang yang sudah di sapu dengan sedikit marjerin.
bakar selama 50min atau sehingga masak suhu 170'c.


yesssssssssss..ni lah hasilnya BLUE CHIFFON CAKE ku..heheh..cantik tak?..
ok lah ni dri tak ada kan..memg lembut gebu dan sedap...


~SELAMAT MENCUBA~


JEM NENAS

Assalammuallaikum buat semua sahabat blogger..sihat ke hari ni?..Alhamdulilah ayu sihat hari ni..tak lama lagi dah nak masuk bulan RAMANDAN dan pas tu kita akan menyambut HARI RAYA pula..rasa tak sabar nak menyambut raya ni..hehehe..opppp posa kene didulukan tau.ni cita2 puasa tahun2 lepas dah ganti ke ni?..ganti jangan tak ganti nanti banyak hutang pulak di atas sana..huhu
ok lah x mahu cita2 panjang lagi..hari ni ayu bangun awal pagi jam 5 untuk masak jem..jom layannn!!!!!..


hari ni ayu buat jem nenas.jem ni ayu nak buat untuk BISKUT TAT.
ayu beli cuma 8 biji aje di ECONSAVE dengan harga RM1.68sen sebiji..nenas sekarang pun klu nak di ikutkan mahal harganya.tapi kebetulan yg ni murah sambar aje lah..heheh.
cukup ke ni 8 biji?..hope cukup lah buat BISKUT TAT tuk my family..


dah siap dah sagat nenas ni..halus dan mulus bila siap di sagat..ingat nak guna blends tadi tapi hari ni ter rajin lah sikit tu lah menyagat hari ni..lenguh lah tangan hari ni..huhu.tapi berbaloiii..
jom kita layan resepi kat bawah ni...

JEM NENES
bahan2nya:
8 biji nenas di sagat halus
gula secukup manis
sedikit esen vanila
5 helai daun pandan
sedikit garam
5 biji cengkih

Cara2nya:
Satukan semua bahan2 di atas dalam kuali yang besar.
air nenas juga di masukan sekali dalam kuali(tak perlu tapi)
masak dengan api yang sederhana selama 4jam(bertukar warna)


selepas 4 jam ini lah hasilnya jem nenas yang di masak tadi..so sweet rasanya..walahhhhhh!!!..
so boleh lah disimpan dalam peti sejuk.ni nak simpan buat BISKUT TAT nanti lah ni..heheh
untuk memudahkan masa membuat biskut tat nanti ayu siap2kan mengentel jem nenas ni 


menjadi bebola kecil macam post atas ni..nanti senang lah sikit masa nak membaking tat..bila dah siap bolehlh di simpan dalam peti sejuk ok...

~SELAMAT MENCUBA~








TALAM UBI KAYU

Assalammuallaikum sahabat semua,selamat petang?.ni dah minum petang ke semua ni?..semalam balik dari kedai singgah lah kedai nyonya uluyam beli ni...


ubi kayu lahhhh..nak buat apa ni ya?.lepas tu ayu pun on blog resepi ubi kayu..tiba2 keluar lah gambar kuih talam ubi..so ayu pun try lah buat talam ubi ni..sebenarnya ayu tak penah buat lagi tau talam ubi ni.ayu x minat buat kuih2 ni tapi kalau buat biskut ayu top no.1 minat n kek..tapi dah sebab kerna duduk umah sepenuh masa ni..apa lagi semua nak kene cuba.sedap atau tak sedap belakang cerita..hehehe..jom layan resepi kat bawah ni..

~TALAM UBI KAYU~
bahan2 lapisan bawah:
700g ubi kayu sagat
100ml santan kotak
300ml air
200g gula
sedikit pewarna kuning
cara2nya:
~satukan semua bahan2 di atas dalam periuk
~masakan atas api sehingga pekat
~tuang dalam loyang dan kukus selama 25min

bahan2 lapisan atas:
100g tepung beras
50g tepung ubi
50g tepung gandum
2 sudu kecil garam
200ml santan kotak
 500ml air
cara2nya:
~Bancuh semua bahan2 diatas dan kacau sebati
~tapiskan bahan2 dan masukan kedalam periuk
~masakh atas api sehingga naik wap
~kemudian tuangkan atas lapisan ubi tadi
~kukus selama 30min..


alahaii!!..ni lah hasil nya..cantik tak?..kuih ni memangg sedap dari hasil jari jemari ayu..heheheeh..sempat lagi puji diri sendiri..hahah..jangan marah ya,ayu gurau aje..rasanya memg sedap n lembut..tak rugi membuatnya.dapat 1 loyang besar..hemmmm..sapa lh yg nak makan ni? anak2 dan hubby tak minat kuih ni..soooooooooooo..sedekah le kat jiran...

~SELAMAT MENCUBA~

IKAN KELI LEMAK CILI API

Assalammuallaikum dan selamat tengahari sahabat semua..dah makan tengahari ke belum?..masak apa hari ni?..kita ni asyik masak aje kan dh naik jemu dok dapor..x athu nak masak apa..korek peti sejuk ada lah terpandang ikan keli..so nak masak apa yg dengan ikan keli ni?/jom layan menu kat bawah ni...

~IKAN KELI LEMAK CILI API~
bahan2nya:
2 ekor ikan keli -basuh dengan asam jawa
1 sudu makan minyak masak
1 batang serai ketuk
3 bijin bawang merah-ditumbuk
2 ulas bawang putih-ditumbuk
sehelai daun kunyit
1 biji tomato -potong 6
4 batang bendy 
15 biji cili api-ditumbuk
2 cm kunyit hidup-ditumbuk
4 helai daun limau purut.
sedikit garam
200ml santan
1 1/2 cawan air

cara2nya:
panaskan minyak dan masukan bahan2 tumbuk gaul sehingga naik bau.masukan pula ikan kacau sekejap dan masukan santan ,tomato,serai,daun kunyit,daun limau,bendy,dan serai.kacau sebati.
masukan pula air dan garam
tunggu sehingga mendidih..siap


ni lah hasilnya...nampak sedap kan??memg sedap dan ni lah lauk kegemaran ku
dari dulu kini dan selamanya..


ooppp..yang ni pun ada rebus kerang dan cecak kuah kicap sahaja..memg sedap untuk diratah-ratah aje ni..heee..kuah cicahnya ayu buat simple aje.jom layan resepi kuah cicahnya..

bahan2nya:
1 biji bawang merah potong dadu
 1 biji lada merah hiiris
5 sudu makan kicap manis
6 biji cili api hiris
2 s/ jus limau nipis..
sedikit gula

Cara2nya:
satukan semua bahan2 dan gaul sebati..siap

~SELAMAT MENCUBA~

BISKUT OREN RANGGUP

Assalammualliukum dan salam sejahtera buat semua.semalam petang buat biskut..tapi bukan untuk raya tau!!.buat untuk suka suki makan aje.memang laku dan sedap biskut ni.resepi ni ayu ambil dari blogger.tak rugi mencuba sebab emeg rangup.belum sempat sejuk anak dah ngapppp dulu biskutnya..jadi tak sempat lah nak simpan atau pun nak kira biskutnya...apapun jom kita layan resepi biskut ni..

~BISKUT OREN RANGGUP~
bahan2 A:
250g butter
130g gula kastor
1 biji kuning telor
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu makan pewarna oren
2 sudu makan oren sunquick
coklat chip secukupnya-hiasan

bahan2 B diayak:
300g tepung gandum
50g tepung naik sendiri
50g tepung jagung
50g tepung kastard

Cara2nya:
pukul semua bahan2 A kecuali coklat chip sehingga kembang dan sebati.
kemudian masukan pula bahan2 B dan gaul sehingga menjadi doh lembut seperti gambar di bawah ini.


kemudian ayu gunakan acuan tekan yg macam gambar di bawah ni..mudah,cepat dan senang..


ambil dulang dan tekan lah aduan tadi hingga berbentuk macam gambar dibawah ni..


senang kan?/..ia mudah n cepat.


siap menekan bubuh kan pula atasnya coklat chip diatasnya...cantik tak???heheh
jom kita bakar pula sehingga masak dalam angaran 20min suhu 170'c..


yessssssssss...ni lah hasilnya sesudah dibakar...yamyamyammmm..memg sedap n ranggup...
boleh lah raya buat biskut oren ni....kira puas hati lah dengan hasil biskut ni..suka sangat..heheh

~SELAMAT MENCUBA~


AYAM GORENG REMPAH vs Ayu

Assalammuallaikum..ayu,hubby dan anak-anak memang gemar makan ayam goreng.anak-anak yang kecil 2 dari bawah pula suka berebut2 makan ayam bahagian drumstik.kat peti sejuk pasti dah redy beli ayam drumstik buat mereka berdua.sahabat yang dekat-dekat rumah dah pun mengelarkan anak-anak ayu
UPIN &IPIN..hehe dasyatttttttt...dulau selalu goreng ayam pasti taruk kuntit dan darm sahaja.tapi masih sedap lah walau pun simplerasa aysam goreng tu.tapi kali ni ayu ubah sikit tang bubuh2 rencah ayam goreng tu biar nampak gempak dan terlior sikit bila makan nya.jom kat bawah ni layan resepi

AYAM GORENG REMPAH vs Ayu
Bahan2nya:
1 ekor ayam potong 8
20 biji cili api di mesin
3 biji bawang besar dimesin
3 ulas bawang putih dimesin
3 sudu makan serbuk kari
2 sudu kecil lada sulah
1/2 sudu kecil garam
3 sudu makan tepung jagung
3 tangkai daun kari
minyak secukupnya untuk mengoreng

cara2nya:
masukan ayam dalam mangkuk besar.
kemudian masukan bahan2 mesin,lada sulah dan garam  gaul sebati.
perap ayam selama 30min.
kemudian masukan pula rempah kari dan tepung jagung gaul bersama sehingga sebati.
perap selama 20min.
panaskan minyak dan bila minyak dah panas masukan daun kari kedalam minyak tadi.
goreng lah ayam sehingga garing dengan api yang sederhana.


taraaaaaaaaaaaaa..ni lah ayamnya yang siap di goreng...yamyamyammmm...
memg lembut ayam ni dan baunya cukup harum..walahhhhhhhh!!!..hehe

~SELAMAT MENCUBA~

SUKANIKA TAHUNAN 2012 SRKUYB

Assalammuallaikum..Hari ni jam 7am ayu dah keluar rumah untuk pergi keacara sukan nika anak ayu yang no3 MUHAMMAD RIFQI NURHAN yang bersekolah di PRA SEKOLAH ULUYAM BARU.
activiti sukan yang diambil ada lah acara lari 100 miter.amboiiiiiiii bio betu pra boleh lari 100 miter..ishhishhishh..penat juga tu kalau nak lari 100 miter.tapi caya lahhhhhh!! ank ayu lari dapat tempat pertama...kira ok lah tu.terkejut beruk juga ayu bila tengok dia lari dan tiba2 menang aje..heheheh..caya lah anak umi...bangga tu maknya tengok anak nya dapat tempat pertama...  
tahniah anak umi kerana menjulang nama mu di sekolah PRA..
ok lah jom tonton video kat bawah ni.....

video

so ni lah nak mulakn acara perarakan berkumpulan setiap warna rumah.senyum aje semuanya..heheh

video

macam kita dulu-dulukan setiap rumah sama je warnanya..Merah,Biru,Kuning dan Hijaukan?
tapi masa kita sekolah dulu x lah ramai setiap 1 rumah.tapi sekarang!!alamakkk!!..ramai betul yang masuk acara dan rasanya acara pun macam2 ada yg bagusnya ada bunga manggak,terasa istimewa lah sukannya..aaaaa tu ce tengok betul2 yang lass ni lah anak2 PRA SEKOLAH..semangat tu nak sukan ni sampai demam pun sanggup lagi nak masuk acara...

video

dah selesai dah perarakannya...kejap lagi yg cikgu2 besar akan buat pengumuman
dan yang paling best ada lh tempak pistul untuk memulakan acara sukan....kita dulu hanya tiup visel aje..heehh...

video

video ni menunjukan aksi anak2 PRA SKUYB..semua mencuka aje sebab belum pernah kot tengok orang seramai ini di sekolah.jadi mereka merasa pelik aje..mak2 masin2 sibuk aje paksa ank2 lari laju..ayu pun sama lah paksa anak lari laju..hehehe..

video


so..jom lah kita tengok acara-acara dalam vidoe ni..nak terangkan dah tak boleh sebb lupa apa yg ada dalam video ni.sukan nya mula 1/7/2012 tapi hari ni baru ayu nak posting kat blog ni...

video

macam-macam acara dah bermula dan apa lag anak ayu menang lah lari 100miter dapat tempat pertama.pelik2 sebab selama hari ni belum pernah tengok anak lari sejauh itu.kat rumah pun jarang2 main diluar dan kalau main pun hanya tunggang basikal aje..

video

ya akhir ni lah acara ambil hadiah...tu yang tengah tu no.1anak ayu lah tu..
MUHAMMAD RIFQI NURHAN
PRA SEKOLAH ULUYAM BARU
dapat lah hadiah tapawere dan dalamnya berisikan coklat..hehe...jadi lah dari tak ada tu.sukan ni pun untuk anak2 berhibur dan doakan jua agar 1 hari nanti akan jadi atlit negara...insaallah..

SIAKAP SEMANIS AYU

Assalammuallaikum..aaaa  pelikkan nama resepi ni..serupa macam sweet sour kan tapi ayu dah ubah dalam masakan ni jadi nama resepinya pun kene ubah jua..untuk memeriahkan ikan ni..heheh
jom layan resepi ni..........

~SIAKAP SEMANIS AYU~
Bahan2nya:
1 ekor ikan siakap bersaiz sederhana besar
sedikikit garam dilumurkan pada ikan siakap
sedikit tepung magik yang kini laris dipasaran
sedikit kunyit lumur pada ikan siakap
minyak mengoreng secukupnya
~kemudian goreng lah ikan siakap sehingga garing atas api sederhana.



selepas di goreng ni lah hasilnya ikan siakap tadi.
laaa kesian ikan ni tak ada selimut..heheh..jom kita layan resepi kuah ikan siakap ni.
dapat lah ikan siakp ni pakai selimut semula..heheh

Bahan2nya:
1 batang serai dititik
8 biji cili padi potong tengah
2 biji lada merah potong bulat
2 biji lada hijau potong bulat
2 biji tomato buang biji dan potong dadu
2 biji bawang merah potong dadu
5 helai daun limau purut
sedikit nenas potong dadu
2 sudu makan sos tiram
3 sudu makan sos cili
2 sudu makan sos tomato
2 sudu makan serbuk tomyam putih
1 sudu makan cili kisar
sedikit minyak untuk menumis
sedikit gula
sedikit garam

Cara2nya:
panas sedikit minyak kemudian masukan semua bahan2 kedalam kuali 
keculi bahan2 sos serta serbuk tomyam putih..
kacau sehingga naik bau.
masukan kan cili kisar,sos tiram,sos tomato,dan sos cili.kacau sehingga naik bau dan pekat.
masukan pula serbuk tomyam putih,gula.garam dan sedikit air supaya tidak pekat sangat.
kacau sehingga sebati dan tutup lah api..
tuangkan kuah yang siap dimasak keatas ikan siakap goreng tadi.
Taraaaaaaaa!!..ni lah hasilnya ikan tadi.
SIAKAP SEMANIS AYU


Ikan ni memg sedap dan manis isinya beserta dengan kuahnya yang masam2 manis.
macam tuannya punya resepi ni..hehehe..
P/S : kalau nak lagi sedap masukan lada bangla merah dan hijau.putik jagung serta bunga kantan hiris.


~ SELAMAT MENCUBA~

SAMBAL TUMIS TEMPOYAK BILIS+PETAI

Assalammuallaikum sahabat yg ayu hormati..hari ni ayu buat makan2 sikit kat umah.bukan lah open house.
tapi ayu dah tak tahu nak masak apa sebab rasanya selalu dah masak.sampai rasa jemu pun ada.fikir fikir fikir naik ligat memikirnya.jadi ayu ajak suami pergi pasar pagi di batang kali daerah uluyam.Alahaiiiii...terpandang lah petai bergantung2 di pasar,apa lagi ayu sambar lah 5 papan...wahhh lega..bahan2 ada.jadi ayu layan lah menu kat bawah ni..jommmmmmmm!!!

SAMBAL TUMIS TEMPOYAK BILIS + PETAI


Bahan2nya:
5 papan petai-isi belah 2
segengam ikan bilis kopek
2 biji bawang besar hiris
3 sudu makan tempoyak
20 biji cili padi ikut pedas
2 inci kunyit hidup
1 1/2 cawan air
sedikit garam
sedikit gula
sedikit minyak


Cara2nya:
Goreng dahulu ikan bilis jangan sampai garing,angkat dan ketepikan.
goreng pula bawang hiris sampai layut,angkat dan satukan dengan ikan bilis tadi.
tumbuk cili padi dan kunyit hidup sehingga lumat dan ketepikan
panaskan sedikit minyak kemudian masukan bahan2 kacau sehingga naik bau.
masukan pula ikan bilis,petai dan bawang hiris tadi kacau sebati.
kemudian masukan tempoyak kacau sebati.
masukan pula air (ikut kepekatan masing2).bubuh pula garam dan gula..
siap untuk dihidangkan.

~SELAMAT MENCUBA~

APAM MENTEGA GULA HANGUS

Assalammuallaikum sahabat semua dan selamat petang?..dah minum petang ke? Hari ni anak-anak ayu cuti sekolah sebab semalam ada sukan di sekolahnya.hemmm,anak-anak aje yang cuti sekolah tau.kita ni orang perempuan tetap kerja dengan rutin harian di rumah..kepala ni setiap hari ligat nak fikir apa yang nak dibuat di rumah.yang penting makan??heheeh.makan pagi,makan tengahari,makan petang dan makan malam..full lah setiap hari tentang makan.so pagi ni ada sahabt baik nak datang rumah jadi pagi-pagi jam 7 aku dah mengapam di dapur.melecurlah sikit tangan ni..huhuhu.tapi tak megapa asalkan kerja aku siap hari ni.hari ni aku buat apam maentega memang lembut.gebu dan sedap...jom folow resepi ni...

~APAM MENTEGA GULA HANGUS~
bahan2 A :
1 cawan gula pasir
1/2 cawan air
125g mentega
~larutkan gula kemudian tutupkan api.
,asukan pula air secara pelahan2 supaya is tak meletup dan terkena tangan
buka semula api kemudian  masukan pula mentega kacau sehinggga mendidih dan sejukan.

bahan2 B:
1/2 cawan gula pasir
2 biji telor
1 3/4 cawan tepung gandum di ayak
1/2 sudu kecil soda bikarbonat di ayak
200ml susu cair
1/2 sudu kecil esen vanilla
~masukan semua bahan2 di atas kedalam blends dan blends sehingga adunan sebati.
masukan pula air gula tadi dan blends sekali lagi sehingga kembang.


kemudian tapislah adunan tadi.seperti gamabr diatas.


kemudian masukan kedalam acuan yang anda minati.


ingat??..sebelum membuat adunan kene panaskan pengukus dahulu ya? dengan api yang sederhana besar.
kukus adunan tadi selama 25min.dalam tempuh 25min jangan sesekali membuka penutup kukusan.
ini kan menyebabkan adunan menjadi mendap dan batat.


selepas 25minit ni lah hasil apam mentega tadi..memg gebu n cantik walahhh!!.


Taraaaaaaaa...ni lah hasilnya.siap untuk di hidang..memg lembut grbu dan sedap...yamiii!!
~SELAMAT MENCUBA~